Munkácsy élete dokumentumok tükrében (folytatás)
Colpahon
látta vendégül Lisztet, Haynald Lajost, Paál Lászlót, majd John
Wanamaker, Blumenthal amerikai milliomosokat és Karl Sedelmeyert.
Tó mögött álló, kényelmes kastély Colpach, amely nagy társaság fogadására
is alkalmas volt. Ez kiderül a gyűjteményben őrzött fotókról is:
két fényképen Cecile szüleinek gyémántlakodalmára érkezett mintegy
70-80 vendéget látni a kastély előtt. A nyugodt vidék, az erdővel,
tóval körülvett Colpach több festményének színhelye és modellje
(Colpachi iskola, Hazafelé, Colpachi park, A kastély úrnőjének születésnapja,
Falusi tanító).
Mint
a számlakönyvből kiderül, nyaranta 1000-3000 frankkal járult hozzá
Cecile colpachi utazásához és háztartásához. Hatalmas összegeket
emésztett fel a két háztartás, de 1878-1888 között évente, átlag
százezer frank volt Sedelmeyer átutalása. Szerződésük tíz év után
megszűnt, Munkácsy számára ez nem felszabadulást, hanem újabb gondokat
jelentett. Részben Cecile késztette munkára, részben önmaga vált
aggályoskodóvá, betegsége miatt.
Utolsó
sikere az 1889. évi Párizsi Világkiállítás nagydíja volt az Amerikából
visszahozott két Krisztus képpel. Ekkor nyolcszáz magyart látott
vendégül párizsi palotájában úgy is, mint a Párizsi Magyar Egylet
elnöke, s úgy is, mint a világkiállítás osztrák-magyar képzőművészeti
szakbizottsága elnöke.
1890
és 1891 őszén hosszabb ideig Magyarországon tartózkodott. 1890-ben
jelent meg a szabadságharc évfordulójára az Aradi vértanúk albuma,
többek között Munkácsy és Zichy illusztrációival. Munkácsy Bécsből
érkezett (ahol mennyezetképét helyezték el), s előbb Aradon, majd
Pesten ünnepelték.
Jövetelének
legfőbb célja az épülő parlament számára ígért festmény előkészítése
volt. Mint tudjuk, a honfoglalás témáját még 1882-ben vetette fel
Jókai Mór. 1891 szeptember-októberében Munkácsy bejárta az országot:
modelleket, kosztümöket, kellékeket gyűjtött. Titkára, Eesy Ferenc
József festő és fényképész kísérte el, rendre fényképezte a Munkácsy
kívánsága szerint beállított modelleket. Mindenütt lelkesen ünnepelték
a nagy festőművészt, Bánffyhunyadon pl. élőképpel emlékeztek a Krisztus
Pilátus előtt című festményére. Szegeden látta Balázs Sándor-Szigligeti
Ede Sztrájk című színielőadását, s a helyszínen lelkesen gratulált
a társulatnak. Az eredeti költemény írója, Coppée már régóta látogatója
volt párizsi szalonjának, mégis a Balázs-Szigligeti-átirat ragadta
meg, s 1892-től foglalkozni kezdett a Sztrájkkal is. Először azonban
a Hongfoglalásba kezdett, s többszöri átfestés után, 1893 decemberében
kiállította Párizsban, Georges Petit-nél. 1893-ban Tuniszba utazott
és átadta az agg Kossuthnak a mű reprodukcióját.
A
Honfoglalás után Kádár Gábor, Párizsban élő nyomdász, grafikus ösztönzésére
megfestette a Krisztus-trilógia befejező darabját, a 403 x 650 cm-es
Ecce homot, amely 1896 márciusára készült el. Nem "M. de Munkácsy",
hanem "Munkácsy Mihály" szignóval látta el. Ezzel is jelezte,
bogy hazájának szánta a Krisztus-képet, és hogy nem volt idegen
tőle ekkor a hazatérés gondolata. A millenáris kiállítás idején
a Feszty-körképpel vetekedő látványosság lett az Ecce homo bemutatója.
Az Andrássy út végén, a Belle-vue nevű mulató udvarán, kis görög
templomszerű pavilonban állították ki. Munkácsy maga mutatta be
művét a királynak és kíséretének. Már ekkor köztudott volt Wlassics
Gyula miniszter tárgyalása Munkácsyval a hazatérést illetően. A
miniszter a magyar képzőművészet főfelügyelője címet szánta a festőnek.
Összesen
315 000 ember látta az Ecce homot Budapesten, 1896 nyarán. Ezzel
párhuzamosan a millenáris képzőművészeti kiállításon tizenöt művét
(többek között Liszt Ferenc, Pulitzerné portréját és a Sztrájkot)
mutatta be Munkácsy. Találkozott Fényes Adolffal, sorra látogatta
festőkollégáit: Lotz Károlyt, Telepyt, Jókait és vejét, Feszty Árpádot.
Az ünneplések végképp felőrölték erejét: Budapestről egyenesen Baden-Badenbe
vitték, s többé már nem is tért vissza párizsi műtermébe. 1898-ban
felesége "korán és mohón rendezett árverést", s ezzel
"nagy értékcsappanást idézett elő a mester műveinek áraiban".
Az árverésen a magyar testületek nem képviseltették magukat, viszont
Bródy Sándor megrázó hangú cikket írt ekkor, leszögezvén: "Nem
ezt érdemelte volna tőlünk!"
  
|