Munkácsy élete dokumentumok tükrében (folytatás)

Mint ahogy Antokolszkij sem mondta meg véleményét Munkácsynak, mások sem egy jó ideig. A festő azonban tudta (vagy csak érezte), hogy ereje fogytán van, s régi énje is elhagyta. Látta a feltörő, új nemzedék sikerét, nem tudott velük azonosulni, de véleményét sem tudta eltitkolni. Miközben egyre inkább elszakadt kora képzőművészeti irányzataitól, a haladástól, egyre közelebb került a francia felső tízezer világához. S hogy ennek érdekében Cécile mindent megtett, bizonyította a híres Liszt-estély, 1886. március 23-án, amelyről minden párizsi lap társasági rovata beszámolt és a Figaro metszetet is közölt. Ide járt Európa több jelentős politikusa (a svéd, a dán király, az angol, orosz trónörökös), írók (ifjabb Dumas, A. Wolff, E. Renan), festők, szobrászok (J. P. Laurens, Charlemont, Chaplin, Duez, Lefebre, Detaille, Brožik).

Karl Sedelmeyer látta, hogy Munkácsy egészségi, illetve idegállapota rosszabbodik, művei már nem érik el régi sikereiket, s az európai műkereskedelem már a modernek iránt kezd érdeklődni. Új felvevő piacot, amerikai utat szervezett meg, ahol egymás utáni évben, 1886-87-ben mutatta be a két Krisztus-képet. Az első kép bemutatóján Munkácsy is jelen volt.

A műgyűjtő nagy propaganda-hadjárattal előzte meg és kísérte a kiállítást. A népszerűsítést célozta a Bukovics Ernő által írt és szerkesztett katalógus, ill. könyv. Ez a reprezentatív album a Krisztus Pilátus előtt című képet elemezte, Munkácsy életrajzát, az 1881-85 között megjelent angol, francia, német, svéd, norvég nyelvű kritikákat, valamint reprodukciók sorát tartalmazta, köztük egy műlappal: a Krisztus-fej rézkarcú változatával.

Sedelmeyer már november elején áthajózott a festményekkel és a könyvekkel, s megkezdte a kiállítás előkészületeit. Munkácsy is követte őt november 14-én, a La Champagne postahajón. Keservesen meggyötörte a tizenöt napos tengeri út, de fényesen kárpótolta a fogadtatás, amelyben része volt, a kinn élő magyarok spontán lelkesedése. Úgy várták és köszöntötték, mint annak idején Kossuth Lajost.

1886. november 19-én nyílt meg a kiállítás New Yorkban, a 23. utcán lévő Old Tabernacle kiállítótermében. Az amerikai úttal kapcsolatban több ereklyét őriz a Munkácsy Múzeum. Itt láthatók azok a folyóiratok, amelyek 1881-ben jelentek meg művészetéről, valamint az 1886-os kiadású Christ before Pilate című könyv. New York-ban és Washingtonban készült fényképei M. Kets' Kémethy (valószínűleg Kecskeméti Mihály) és Mora fotói.

Mint tudjuk, az ünnepségeket Pulitzer József magyar származású, makói születésű újságkirály szervezte, és ismertette össze újabb amerikai milliomosokkal (közülük többen 1870-től már ismerték Munkácsy nevét és jónéhány műve volt már ekkor amerikai tulajdonban). Philadelphiában találkozott John Wanamakerrel, aki később megvásárolta a két nagy Krisztus-képet. Wanamaker leányának portréját, több milliomos felesége portréját rendelte meg Munkácsynál, amelyeket már Párizsban festett meg. A fényképtárban egész tucat modellfotót látni ezekről a hölgyekről. A kész képek reprodukcióit ugyancsak elkészíttette Munkácsy, így őrzi a gyűjtemény pl. Blumenthalné, Pulitzerné arcmásának korabeli fotóit.

Párizs mellett Colpach, felesége birtoka lett volna pihenőhelye, de nagyon gyakran ott is megfeszített ütemben dolgozott nyaranta. Festősegédei Szamossy László, a fiatal Rónai (a későbbi Rippl), Munkácsy ösztöndíjas tanítványai: Karlovszky Bertalan, Halmi Artur, Révész Imre, Koroknyai Ottó, Pataky László itt készítették a holland modorú jeleneteket, szalonképeket, amelyeket a mester fejezett be.
Számlakönyvéből kiderült, hogy 400-400 frankot fizetett Karlovszkynak évente 2-3 alkalommal, Ripplnek 700 frankot a Két család másolásáért.