Munkácsy élete dokumentumok tükrében (folytatás)
"Mielőtt
az ember Munkácsy nagy műtermébe ment, egy kis sötét, felülről világított
fülkébe jutott: ebben állott, igen szépen hatott Barryas márványszobra:
Az első halott (Kain és Ábel). Ugyanitt lógott Munkácsy egy tanulmánya
a Krisztus Pilátus előtt képhez, az Anya gyermekével és egy szép
perzsaszőnyeg a szobor mögött. E mellett a kis fülke mellett, de
még a lépcsőházban, ahol különben rendkívül sok érdekes régi fegyver
és szőnyeg volt felaggatva, egy kis, keskeny falon, a másik műterem
(nagy szalon) mellett való bejáratnál, egy bájosan keretezett s
még bájosabb Munkácsy kép függött: egy kis napnyugta. Rendkívül
nagy, mesteri tudással és átérzéssel festett képecske volt ez: könnyen,
zseniális egyszerűséggel, jóformán semmivel, egy kis bitümbe kevert
fehér és zöld festékkel csinált, inkább odaírt festés volt ez. Erdőrészlet,
sűrűn beültetett görbe fákkal. Egyike azon remekül festett, általa
nem sokra becsült tanulmányainak, vagy inkább mesteri mulatozásinak.
[...] Egy Lédája is ilyen gyorsan és szépen festett kis kép. Ugyanitt
egy állványon állt egy férfiképmás, a legjobb E. Charlemont kép.
Ennek a lépcsőháznak a világítása kis kerek színes hollandi üvegeken
szűrődött át a drága szövetekre, képekre, és faragásokra. A nagy
szalon és a dohányzóterem nyílott innen. Mindegyiknek bejáratát
egy-egy nehéz gobelin takarta s benne a szobákban valóságos műkincsek
voltak, különböző korszakokból, különböző stílusban: a bútorok,
gobelinek, kandallók, erkély és plafondok. Itt voltak azok a sokszor
lefestett gobelines támlás és karosszékek s a vörösbársonyos székek,
melyek a Milton és Liszt képhez is szék modellül szolgáltak. Itt
volt az a zongora, melyen Liszt és Ambrois Thomas sokat játszottak"
- írta Rippl-Rónai József.
"Óriás
műterme - írja Malonyay - a második emeleten volt, a nagy szalon
mellett. Ott érezte magát mindig legjobban, a műhelyben, mint ahogy
ő szokta volt mondani. Egy remek nagy hollandus szekrényt - mely
gyűrve volt szebbnél szebb antik szövetekkel s kosztümökkel - a
hatalmas vázlattartó polcokat, a breton faragású nagy kandallót
leszámítva, nem volt ott egyéb bútor a festék és ecsettartó asztalokon,
a nagy kerekes lajtorján és a festőállványokon kívült. A falakat
nagy képeinek első szín- és szénvázlatai borították. Az egyik szögletben
lógott a Krisztus-Pilátus nagy színvázlata, odébb a Kálvária, alakok
egyes képeiről, a kandalló fölött a Mozart szénvázlata. Két csavaros
jeruzsálemi oszlop között egy gyönyörűen fakult goblénen a Kentaurok
harca, a vázlatkönyvekkel megrakott polcok fölött egy másik nemesen
fakult goblén volt kifeszítve, amelyen egymásnak rontó elefántok
s tomboló paripák között verekszik macedoniai Sándor. Az ablak melletti
sarokban volt az ő karamáni szőnyegekből feszített kedvenc pihenő
sátra, alóla át lehetett tekinteni az egész műtermet; a szögletet
betöltő kerevet fölött tükrök lógtak s egy óriási tükör a sátor
fölött is, hogy kétszeres távolságban is láthatta alkotásainak szín
és távlat hatását. Ott szokott pihenni, ott gondolkozott el esténkint."
Ebben
a házban volt a Mozart halála című fcstmény emlékezetes bemutatója
1886 tavaszán. Munkácsy szorgalmasan készült a feladatra, ezt bizonyítják
a hagyatékban lévő régi metszetek Mozartról és családjáról. 1885
szeptemberében elutazott Salzburgba, hogy a hely szellemével is
ismerkedjék.
A
Mozart halálát 1886 tavaszán mutatták be műtermében. Cécile-ék -
Audrant zeneszerző tanácsára - a festmény mögé rejtették el a zenekart
és az énekkart, s Mozart Requiemjét szólaltatták meg. A szerencsétlen
ötlet nem használt az erőtlen, bár részleteiben pazar képnek, s
elindította a Munkácsy ellen bizonyos körökből már régebben kezdeményezett
támadásokat. Megjegyzések bőven voltak, és lehetettek is. Munkácsy
a csábítások hatására elindult egy olyan kétes úton - saját gyengesége
miatt -, amelyről már nem tudott visszafordulni.
Régi
bartája, Antokolszkij szobrász így fejezte ki aggodalmát 1886-ban:
"Végtelenül sajnálom, hogy olyan festőművész, mint ő, akinek
a természet és a sors mindent megadott, mégis talmi csillogás után
futkos - és a célból gyakran visszaél tehetségével. Ez a mi időnk
rákfenéje. Senki nem ronthatja úgy meg a művészeket, mint a kereskedők,
akik nemcsak kibérlik, de gyakran rabságba döntik őket. Ki tudja,
hogy nincs-e már Munkácsy is az ilyen művészek között?"
  
|