Munkácsy élete dokumentumok tükrében (folytatás)
Sedelmeyer
1880-ban előre kifizette, illetve a bankon keresztül átutalta a
Krisztus Pilátus előttre a 100 000 frankot. A passió témával a 70-es
évek végén kezdett el Munkácsy foglalkozni. Békéscsabán látható
egy nagyértékű jelenetfotó, amely azt mutatja, hogy az utcákon "talált"
modelleket (többnyire lengyel, orosz zsidókat) beöltöztette, s a
kompozíciót megtervezte. A fényképet egyik társaságbeli barátja,
De Suse készíthette 1880 szeptemberében. Ezen mindenki a helyén
volt, csak az anya gyermekkel figurát helyettesítette egy bekötött
fejű férfi egy kaucsukbabával. Modelljei közül Cesare Leonardi (Jézus)
és Nicola Demario (álló zsidó) neve ismert.
A
kép nem készült el a Salon nyitására, 1881 kora tavaszára, bármennyire
is igyekezett. Vele sem tettek kivételt, elutasították a késve beadott
képet. Sedelmeyer nem tétovázott: saját La Rochefoucauld utcai palotáját
bocsátotta rendelkezésére. Talán még őt magát is meglepte a Le Christ
devant Pilate hatalmas sikere, a látogatók többezres tömege. A Salon
kiállítása jelentéktelen eseménynek tűnt a Krisztus-kép bemutatása
mellett.
A
májusi és júniusi párizsi lapok tele voltak Munkácsy dicséretével.
Volt, aki kizárólag művészeti szempontból méltatta, sokan azonban
vallástörténeti oldalról kritizálták. "Ez az én Krisztusom,
én éppen így fogtam fel mint filozófust, mint embert!" - nyilatkozott
Ernest Renan vallástörténész, akinek Jézus élete című könyve hatott
Munkácsyra. Ez a kijelentés különösen okot adott arra a kérdésre:
vajon vallásos vagy forradalmi, netán nihilista kép - ahogy egy
orosz herceg nevezte - a Krisztus Pilátus előtt? Sedelmeyernek arra
is volt gondja, hogy kivédje a képet ért egyházi kritikákat. Megnyerte
a párizsi Szent János Társulatot, amelynek rendezvényén Désiré Laverdant
olvasta fel tanulmányát a képről. Nyomtatásban is megjelent beszéde,
s a füzetben helyet kapott Guéneau de Mussy tanulmánya és az addig
megjelent sajtóméltatások sora. Laverdant megállapította, hogy a
magyar származású Munkácsy vallását gyakorló, áhítatos keresztény,
festménye pedig igazi evangéliumi dráma. "Anélkül, hogy tagadnók
egy istenibb alkotás lehetőségét, kijelentjük, hogy láttuk Jézus
Krisztusnak egy igaz és igen szép képét" - írta.
Albert
Réville, a Collége de France vallástörténeti tanára így nyilatkozott:
"Íme a műítészek és egyúttal a történelem Krisztusa, oly Krisztus,
minőnek azt a hívők és egyúttal a XIX. század szabadgondolkodói
is képzelik. E kép nemcsak a művészet, de az eszmék történetében
is korszakot alkotó". Ez az értékes könyv megtalálható Békéscsabán
éppúgy, mint a bemutatót követő bankett meghívója.
Sokan
írtak erről a bankettről, amelyet a Continental Szállóban rendeztek
Munkácsy tiszteletére 1881. június 22-én. A főhelyet Jules Breton
és Renan foglalták el Munkácsy mellett, jelen volt Antokolszkij
szobrász, Sedelmeyer, Massenet, Wolff, a spanyol követ, a festők
közül Lefébre, Chaplain, Bruck Lajos (hiányzott azonban Puvis de
Chavannes és Gustave Doré, akikkel eddig jó barátságban volt). Itt
hangzott el Adrien Dezamy és Octave Lacroix dicsőítő ódája. Októberig
háromszázezer látogatója volt a nagy festménynek, és több ezren
fizettek elő Waltner rézkarcára.
Év
végén Sedelmeyer felkészült a kép európai körútjára. 1882 januárjában
Bécsben, február-márciusban Budapesten, 1882 tavaszától - kisebb
megszakításokkal - 1885 őszéig Angliában (közben a német városokban,
majd Varsóban, Brüsszelben, Amszterdamban) vándorolt a kép, és mindenütt
hatalmas sikert aratott. 1881 januárjában Bécsben Ferenc József
fogadta a Munkácsy házaspárt és a Szent István-rend kiskeresztjével
tüntette ki a festőt.
1882
februárjában a régi pesti Műcsarnokot (a mai Magyar Képzőművészeti
Egyetemet) valóságos templommá alakították, itt közel nyolcvanezer
ember látogatta egy hónap alatt a hatalmas festményt. Munkácsy február
18-án érkezett meg feleségével, s ezzel kezdetét vette az ünnepségsorozat.
Az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat díszünnepségén többek
között Trefort Ágoston miniszter, Ipolyi Arnold, a műgyűjtő püspök,
Borsos József és Kelety Gusztáv festőművészek üdvözölték az ifjú
mestert, felszólalt egykori tanára, Szamossy Elek, majd Liszt Ferenc
is.
  
|