Munkácsy élete dokumentumok tükrében (folytatás)
1869-ben
festette meg a Siralomházat, amelyhez több modellt fotóztatott.
(Ezek egy része a Magyar Nemzeti Galériában, más része Békéscsabán
található.) Ez a mozzanat azt mutatja, hogy kétségbeesett anyagi
helyzetében kitalált egy egyszerű és olcsó megoldást, de azt is
jelzi, hogy biztosan, határozottan kezdett munkához. Műtermében
meglátogatta John R. Tait újságíró és P. William Willstaek amerikai
vasgyáros. A milliomos igen magas összegért vásárolta meg a festményt,
amely később a philadelphiai Szépművészeti Akadémia kincse lett.
A művet bemutatták a párizsi Salonban, ahol érmet nyert. A fiatal
magyar festő egyszerre híressé vált: drámai erővel merte bemutatni
a "művelt nyugatnak" a félfeudális állapotban élő magyar
népet, a betyárt, aki talán nem is rabló, csak a társadalom üldözöttje,
a szegénység áldozata. Féktelen, pusztai indulat járja át a halálraítélt
mozdulatlan alakját és ugyanakkor közöny is környezetével szemben.
A jelenet - bár érezzük a kompozíció megtervezettségét, színpadiasságát
- mélyen megrázó, nagy lélektani tudásra valló. A vörösek-kékek-fehérek
drámai ellentéte szinte Liszt rapszódiáinak hatását idézi.
Düsseldorfba visszatérve rövid utazást tett barátjával, Paál Lászlóval,
majd Békéscsabára, Gerendásra jött, erőt és modelleket gyűjtött.
Hazai emlékekből, '48 örökségéből táplálkozik a Tépéscsinálók, de
ugyanakkor benne van a francia-porosz háború friss élménye is. Ekkor
tartózkodott Düsseldorfban de Marches báró, akivel közeli kapcsolatba
került. A báró és felesége Párizsba költözésre ösztönözte, de támogatta
ebben Zichy Mihály és Goupil műkereskedő is.
1871
novemberében érkezett Párizsba, ahol előbb egy szerény műtermet
bérelt a Rue Lisbonne utcán, majd de Marches bárónő, Cecile Papier
segítségével berendezkedett a Rue Legendre 6. sz. alatt.
A
párizsi Salon kitüntető érme után 1873-ban újabb siker következett:
az Éjjeli csavargók, a Részeges férj hazatérése, a Köpülő asszony
és két kisebb képe részt vett a Bécsi Világkiállításon és kivívta
Pettenkoffen, Rjepin festők, Sztaszov művészetkritikus és az oszták,
francia műkritikusok elismerését. Magánélete is új irányba fordult.
1873 nyarán meghalt de Marches báró, akinek özvegyével, Cecile-lel
1874. augusztus 5-én, Colpachon kötöttek házasságot, mint azt a
külön-külön kiküldött finom, de szerény meghívó is bizonyítja. A
meglepő csak az, hogy Cecile a meghívón nem leánynéven, hanem mint
de Marches bárónő szerepel, aki házasságra lép Munkácsyval. Nászútra
Svájcba, a Lago Maggiore-hoz, Milánóba, Velencébe, Pestre, Kalocsára,
Békéscsabára mentek, majd 1874 őszétől szorgos munka következett.
Goupil átvette festményeit és reprodukciókkal is népszerűsítette
(Éjjeli csavargók, Gyermek az erdőben, Zálogbáz, stb.).
Kapcsolatuk
akkor szakadt meg, amikor Goupil vonakodott megvásárolni a nagyméretű
Miltont. Ekkor tűnt fel Karl Sedelmeyer műgyűjtő, aki átvette és
a Párizsi Világkiállításon bemutatta a festményt, ahol az kitüntető
érmet kapott. Sedelmeyer a képet Lennox Kennedy amerikai milliomosnak
adta el, de megszerezte az európai vándoroltatás jogát. A festményről
reprodukciókat és könyvet jelentetett meg, amelyek Békéscsabán találhatók.
A
sikereket az Osztrák-Magyar Monarchia uralkodója is honorálta: Ferenc
József vaskorona rendjelet és nemesi oklevelet adott Munkácsynak.
(Ezek a Magyar Nemzeti Galériában találhatók.)
1878-ban
tízéves szerződést kötött Munkácsy és Sedelmeyer. Sokat sejtető
a szerződés 3. pontja: "tekintettel Munkácsy úr termelőképességére,
lehetséges, hogy évente kb. százezer frankot keressen". A számlakönyvből
- amelyet 1878-tó1 1887-ig vezetett Munkácsy - egyértelműen kiderült,
hogy a festő teljesítette a hozzá fűzött reményeket. Ennek azonban
ára volt: betegsége egyre súlyosbodott, mind több időt töltött Lamalou-ban,
a gyógyfürdőben. Itt ábrázolja őt az egyik 1884 körüli fénykép.
  
|