Munkácsy élete dokumentumok tükrében
A
Munkácsy-kutatás folyamatos volt Magyarországon, de Fülep Lajos
1915-ben és 1923-ban megjelent elmarasztaló tanulmánya, minősítése
után átmenetileg csökkent az érdeklődés. Lázár Béla, Munkácsy második
titkára kezdte vitatni Fülep szemléletét és védte meg a mestert.
A tárgyilagos megítélés jellemzi Lyka Károly, Genthon István, Farkas
Zoltán írásait. Az ötvenes években Farkas Zoltán, Oltványi Imre,
Végvári Lajos támaszkodott a forrásokra. 1952-ben nagyszabású, tudományos
katalógus kísérte a nagy Munkácsy-kiállítást (Műcsarnok, rendezte
Bényi László), majd megjelent Munkácsy levelezése Farkas Zoltán
és Végvári Lajos gondozásában. Végvári Lajos több kisebb könyv és
tanulmány után 1958-ban adta ki nagymonográfiáját, amely ma is meghatározó
jelentőségű, mind Munkácsy életére, mind életművére vonatkozóan.
Végvári nem támaszkodott a békéscsabai Munkácsy Múzeum anyagára,
hiszen bőven volt forrásanyag a Magyar Nemzeti Galéria adattárában,
fotótárában. Először Bartha Attila írt a modellfotókról, majd Sz.
Kürti Katalin 1989-ben megjelent könyve közölt kb. 30 fotót és iratot
a békéscsabai anyagból. E feldolgozás igyekszik pótolni a mulasztást
és közkinccsé kívánja tenni a hagyatékot.
Az
ereklyék és dokumentumok elsősorban párizsi éveire (1871-1896, ill.
1900) vonatkozóan szolgáltatnak fontos adatokat. Csak egy szegénységi
és erkölcsi bizonyítvány, útlevele és pár modellfotó reprezentálja
Lieb-Munkácsy Mihály 1860 körüli életét és korai munkásságát.
Korai évei Békéscsabához, Gyulához, Gerendáshoz kötődnek. Erről
a korszakról többször mesélt és le is írta gyermekkori élményeit
Chaplinné kérésére. Ezt többször idézte Malonyay Dezső és feldolgozta
Szana Tamás, Móricz Zsigmond, Harsányi Zsolt, majd Végvári Lajos
és Czeglédi Imre. Szamossy Elek révén jutott el Aradra, Buziasra,
Ormos Zsigmond gyűjteményéhez, majd Pestre. Ott Ligeti Antal és
az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat segítségével rendszeresen
tanulmányozhatta a Magyar Nemzeti Múzeum Képtárát, majd fél évig
tanulhatott a bécsi Képzőművészeti Akadémián, Karl Rahlnál. Korai
műveinek témáit a magyar népéletből merítette (Levélolvasás, Regélő
honvéd, Húsvéti locsolás). 1865-ben Gerendáson festette a Búsuló
betyárt (Déri Múzeum, Debrecen), amely - bár idézte Madarász Viktor
Zrínyi és Frangepán a bécsújhelyi börtönben című festménye hatását
-megmutatta a későbbi Munkácsy-művek jellegzetességeit: a mély pszichológiai
jellemzés fontosságát, a drámaiságot, az egységes szín- és formavilág
megteremtésének igényét.
Ő
maga érezte, hogy tovább kell fejlődnie különösen a rajzolás terén,
ezért beiratkozott a müncheni Képzőművészeti Akadémiára. A magyar
származású Wagner Sándor tanítványa volt, de jobban hatott rá W.
Kaulbach. Itt festette a Vihar a pusztán és a Dűlő szénásszekér
című műveit, amelyek részben kötődnek a Lotz Károly képviselte magyar
romantikus tájképfestészethez.
Nagy
hatással voltak művészete alakulására az 1867. évi Párizsi Világkiállításon
látott francia realista festmények. Visszatérve Münchenbe W. Leibllel
kötött barátságot, s beiratkozott az Adam fivérek magániskolájába.
1868-ban Düsseldorfba költözött, hogy közelebbről megismerje L.
Knaust. Első sikerét az Ásító inassal aratta, amelyben sanyarú gyerekkorának,
asztalossegéd múltjának állított emléket. Festői önállósodásának,
merész kifejezésének, egyéni színvilágának fontos állomása ez a
Düsseldorfban festett kép. Egyre inkálib eltávolodott L. Knaustól
és Vautiertől, korábbi eszményképeitől, és kereste a rokonságot
Leibllel, Courbet-val, a francia realistákkal, illetve magyar kortársaival:
Thannal, Lotzzal, Madarásszal és Paál Lászlóval, akihez szoros barátság
fűzte.
  
|