Fontosabb
életrajzi adatok
1844.
február 20-án született Munkácson Lieb Leó Mihály és Reök Cecília
gyermekeként.
1850 Előbb édesanyja, majd apja is meghal.
1851 Békéscsabára kerül Reök Istvánhoz, anyai nagybátyjához.
1854-1858 Asztalosinasnak tanul Békéscsabán, majd a segédi bizonyítvány
megszerzése után Aradra megy.
1860 Betegsége miatt kénytelen visszatérni nagybátyjához Gyulára,
ahol először egy Fischer nevű helyi rajztanártól vesz órákat.
1861 Megismerkedik Szamossy Elekkel, akinek tanítványa lesz.
1863 A Szamossyval töltött két év után visszatérve Békéscsabára
megfesti első olajképét, a Levélolvasást.
1863-1864 Budapesten elnyeri a Képzőművészeti Társulat támogatását,
lelkes pártfogókra talál Ligeti Antal és Than Mór személyében.
1865 Felveszik a bécsi Képzőművészeti Akadémiára, ahonnan a tandíj
befizetésének elmulasztása okán fél év múlva kizárják, útja újra
nagybátyjához vezet Gerendásra.
1866 Beiratkozik a müncheni Képzőművészeti Akadémiára, mestere Wagner
Sándor. Ekkor készül a Vihar a pusztán.
1867 Eötvös József állami ösztöndíjából a Párizsi Világkiállításra
utazik, ahol meghatározó hatást gyakorol rá a Gustave Courbet műveivel
való találkozás. Elhagyja az akadémiát; megismerkedik Wilhelm Leibl
német festővel.
1868 Düsseldorfban megfesti az Ásító inast.
1870 Az előző évben elkezdett Siralomház elnyeri a párizsi Salon
aranyérmét. A táblához használt nagyszámú fotótanulmány - mint alkotói
eszköz - új utat nyit Munkácsy előtt. A Siralomház a mesterségbeli
tudás teljes fegyverzetének birtokában mutatja a mestert, és olyasmit
láttat, amit az átlagszem esetleg észre sem vesz, realizmusa színtiszta
igazmondás.
1871 Párizsba költözik, ahol műtermet bérel.
1872 Kapcsolatba kerül Goupil műkereskedővel. Depresszióba esik,
az 1970-ben megismert De Marches báró colpachi birtokán öngyilkosságot
kísérel meg.
1873 Öt műve szerepel a Bécsi Világkiállításon; meghal De Marches;
barátjával, Paál Lászlóval Barbizonba utazik; az év végén elfoglalja
új, igen előkelő műtermét.
1874 Házasságot köt De Marches báró özvegyével, Cecile-lel, a Colpachról
induló, a többek között Baselt, Genfet, Freiburgot, Milánót, Velencét,
Bécset és Pestet érintő nászút egyik állomása Békéscsaba, ahol műtermet
rendez be, ekkor készül a Poros út I.. A Salonban kiállítja a Zálogházat.
1876 Bemutatja a Műteremben c. festményt, melynek elkészültétől
számítva esetében már nem beszélhetünk többé sem kritikai realizmusról,
sem népéletképekről. A reprezentatív párosportré a Munkácsy által
választott új festői irány iránti elkötelezettség jelképe, korszakhatárt
jelez, egy új alkotói szakasz kezdetét. Szalonképek és a hozzájuk
szervesen kapcsolódó virágcsendéletek, tájképek és az ábrázolt személy
lelkének mélyében történtekről tudósító, érzékeny látásmódot tükröző
arcképek születnek, melyeket - nagymonográfusa szóhasználatával
élve - a "nagyvállalkozások" követnek. Mindehhez sokkal
több színre van szüksége mint eddig.
1878 A Párizsi Világkiállításon a Miltonnal szerepel, amely révén
új műkereskedővel kerül kapcsolatba Sedelmayer személyében, aki
a képet Európa számos művészeti központjában bemutatja. Felmerül
benne az első Krisztus-kép ötlete. Témája, ahogy a teljes Trilógiájé,
érzelmi úton megközelíteni és bemutatni az Istenembert, mely gondolat
szimbolikájának megértését a kompozíciók teatralitása csak fokozza.
1881 Elkészül a Krisztus Pilátus előtt, amelyet impresszáriója szintén
bemutat több országban, mielőtt tulajdonosa, Wanemaker New York-i
áruháztulajdonos hazaszállítaná. 1882-ben Budapest az egyik állomáshely,
ezen alkalomból ideutazva, a mester nemességet kap Ferenc Józseftől.
1884 Befejezi az őt három éven keresztül foglalkoztató Golgotát.
1886 Megfesti Haynald Lajos kalocsai érsek, Liszt Ferenc, Paál László,
majd amerikai utazása alatt többek között Wanemaker kisasszony portréját,
valamint a Mozart halálát.
1887 Felkérik a bécsi Kunsthistorisches Museum mennyezetképének
megfestésére, A reneszánsz apotheozisa 1890-ben kerül a helyére.
1891 Hozzáfog az akkor épülő Parlament számára megrendelt Honfoglalás
c. képhez. Az erősen narratív megoldású műhöz különböző embertípusokról
számtalan fotótanulmányt készít Magyarországon. 1893-ban fejezi
be a munkát.
1896 Az elkészült Ecce Homot Budapesten mutatja be és részt vesz
a millenniumi ünnepségeken. Visszautazik Párizsba, ahol titkárával,
Malonyay Dezsővel leltárba veszik a műterem állományát. Egyre romló
idegállapota miatt először Baden Badenba, egy évvel később az endenichi
szanatóriumba szállítják.
1900. május 1-jén hal meg.
Gyarmati Gabriella
 
|