Munkácsy élete dokumentumok tükrében (folytatás)
Barryas
szobrásztól 1885-ben 6000, 1887-ben 3000 frank értékben vásárolt.
Évente küldött támogatást rokonainak, illetve fedezte utazásaikat.
1879-ben pl. 2000 forintot, azaz 1065 frankot adott Munkácsy-Lieb
Emilnek, 1885-ben 2030 forintot, a többi évben 150-1000 forint közti
összeget. 1885-86-ban 3000 forintot kapott tőle a Reök család.
Feleségének
évi 2-4000 frankot adott a háztartásra, colpachi felújításra (a
híres verandára 3600 fr.-t költött 1883-ban). Ugyanekkor 922 fr.-ért
vásárolt fotóapparátust, 1195 fr.-ba került az operabérlet. A párizsi
Magyar Egyletnek évi 200, majd 500 fr.-t adott, az osztrák szövetségnek
450 fr.-t 1885-ben. Tanítványai, segédei egy-egy alkalommal 204-1500
franknyi összegben részesültek, legtöbbet egykori mesterének fia,
Szamossy László kapott, valamint Koroknyay Ottó. Modelljei 200 500
frankot kaptak. 1882 februárjában 7200 frankjába került budapesti
utazása. 1885-ben és 1886-ban 1010 000 frankot költött utazásra,
az óriás-képek bemutatóin vett részt Európában és Amerikában. Évi
2-4000 frankba került a karlsbadi, majd Lamalou-i gyógyfürdőzés,
gyógykezelés. Az 1883-ban készített általános leltárkönyvből elénk
tárul az Av. de Villier 53. szám alatti palota teljes berendezése
helyiségről helyiségre.
A
szalonban kínai vázák, flamand és török szőnyegek mellett magyar
fajansz vázák is álltak. A falakon Daubigny és Makart (portré Munkácsynéról)
festményei függtek. Szomorú ugyanezeket a tételeket 15 évvel később
árverési katalógusban olvasni. Igaza volt Lázár Bélának, aki korán
és mohón rendezett árverésnek minősítette ezt. Munkácsyné és Malonyay
Dezső kézírásos bejegyzéseiből megtudjuk, hogy a legtöbb Munkácsy-festményt
Kleinberger vásárolta meg. 3000 frankot fizetett egy Mozart-tanulmányért,
egy kis Alvó nő tanulmányért 960-at, 600 frankért vásárolt egy Holbein
iskolából származó Erasmus-portrét, 215 frankért egy olasz kisbronzot.
Vevő volt Sedelmeyer is, valamint Bernheim kiadó, Georges Petit.
Paul Nadar fényképész bútorokat vásárolt műtermébe. Számtalan tárgy
megmaradt, a vételár összege 137 248 frank volt.
A hagyaték tekintélyes részét alkotják a korabeli fényképek. Van
ugyan portréfotó Munkácsyról a Magyar Nemzeti Galéria adattárában,
a Nemzeti Fényképtárban is, de legtöbb a békéscsabai múzeumban található.
A fiatal Munkácsyt Strelisky, Borsos fényképezte Pesten, de ezekből
nines eredeti darab itt. Annál több van az 1870-es évektől. Munkácsy
a legjobb párizsi, pesti, luxemburgi fényképészeket kereste fel.
A fotók egy része műtermi felvétel, a 80-as évektől számtalan fotó
készül a szabadban, elsősorban Colpachon. A korai képek kisméretűek,
ún. vizitképek, a későbbiek cabinet, ill. souvenir méretűek.
Dióhéjban
át kell tekintenünk a fényképezés hőskorát, mert a fotózás Munkácsy
művészetében és hagyatékában nagy szerepet játszik. Az 1839-ben
J. M. Daguerre által feltalált dagerrotipia csak egy példányban
készült. F. Talbot fedezte fel a talbotipiát, amely papírnegatívról
sokszorosítható volt. A. Disderi hozta divatba a látogatójegyként
alkalmazott 6 x 9 cm-es ún. vizitkártyát, amely elmaradhatatlan
kelléke lett a társasági életnek. (Később terjedt el a nagyobbméretű,
falra tehető cabinet, ill. souvenir méret.) 1871-ben R. Maddox kezdte
alkalmazni az eddigi nehezen megvalósítható nedves eljárás helyett
az ún. száraz eljárást. Brómezüst zselatin szárazlemezt használt,
amelyet később gyárban állítottak elő. Ez meggyorsította a fényképezést
és megkönnyítette a szabadtéri felvételek készítését. A műtermi
portréfotók után ekkor terjedtek el a szabadtéri felvételek, az
életképek és pillanatképek, majd riportfotók.
Magyarországon
először a festők, mérnökök, gyógyszerészek, ötvösök lettek fényképészek.
Marastoni Jakab és Mezey Lajos dagerrotipiákat is készített. Egymás
után nyitott "fényirdát", fényképész műtermet Borsos József,
Simonyi Antal, Strelisky Lipót és Sándor, Koller Károly. Pesti üzleteik
látogatottak voltak, kirakatkiállításaik újdonságait jelentették
a kosztümös színészfotók és híres emberek fényképei. Már a hatvanas
évek végén írtak a lapok Ellinger Ede kirakatáról, az ott látható
Munkácsy-arcképről. Ekkor már 280 fényképészműterem volt az országban.
A városképek és tájak fotózása a száraz eljárás megjelenése után
jött igazán divatba.
  
|