Munkácsy
pályája abban a festészeti forrongásban indult, amely Európában
- és némi eltolódással Magyarországon is - a műfaj addigi hagyományait
alapjaiban megkérdőjelező korszakot jelentette. Ezen időszak művészetét
jobban érdekelte a kendőzetlen valóság, mint a klasszikus eszményekkel
átszőtt művi, mesterséges eszközökkel körvonalazott világ. Az alkotók
az akadémizmus védőszemüvegét letéve vállalkoztak az élet addig
nem tárgyalt eseményeinek bemutatására, a lét árnyoldalának történéseiből
vett jelenetek megfestésére (Tanulmány a Falu hőséhez). Az elsősorban
szociális és társadalmi érzékenységgel jellemezhető korszakot köztudottan
új gondolatkör, az addigitól teljességgel eltérő látásmódot kívánó
orientáció váltotta föl Munkácsynál. Előbb említett korai korszakát
illusztráló művek és azon időszakból származó családi portrék (Reök
Lajos és Reök Lajosné) mellett a gyűjteményben szerepelnek szalonképei
(a Kutyacsalád és a Zongoralecke), tájképe, valamint a Trilógia
egy darabjához, az Ecce Homohoz készült, töviskoronás Krisztust
ábrázoló tanulmányfeje. A fenti tárgykörök fotótanulmányok, grafikák,
azaz rajzvázlatok, szín- és kompozíciós vázlatok és festmények útján
tárgyalhatók kollekciónkon belül.
A
múzeum gyűjteményének jelentős egységét képezi a Munkácsy személyéhez
fűződő tárgyegyüttes, amely az inasévek asztalosmunkáit, relikviákat,
személyes használati tárgyakat, reprezentatív ajándékokat, dokumentumokat,
leveleket és számtalan korabeli fotót foglal magában.
|